Saturday 21 September 2013

aksesori Gelang Manik


Assalamualaikum semua....hari ini achik nak kongsi ngan semua tentang gelang manik... Rasanya sudah ramai yang mengetahui tentang gelang manik ini. Bagi yang menggemarinya bolehlah seronok membacanya!
 



Gelang adalah satu artikel barang kemas yang dipakai di sekeliling pergelangan tangan. Gelang boleh dibuat menggunakan logam, kulit, kain, bahan plastik atau lain- lain.  

Apa yang diperlukan untuk membuat Gelang Manik???

  • playar muncung tirus
  • manik
  • rantai besi yang sesuai
  • tali getah
  • cangkuk 
  • stopper
  • shell end
   Ini adalah bahan yang sering digunakan. Bahan akan berubah mengikut gelang yang ingin dibuat.




Jenis- jenis manik

Manik dibahagikan kepada beberapa kategori berdasarkan kriteria yang beza. contohnya, komponen, pembuatan, tempat, corak permukaan atau bentuk am.  

Komponen Manik :

Bahan- bahan semulajadi

Manik dari bahan semulajadi seperti dari organik (haiwan dan tumbuhan) dan bukan organik (semata mineral asal). Bagaimanapun, beberapa bahan ini kini menjalani berapa proses tambahan manusia untuk membentuk dan mengerudi, seperti peningkatan warna melalui pewarna.

Organik semulajadi termasuk tulang, karang, tanduk, gading, haiwan shell dan kayu. dalam sejarah manusia, mutiara manik tetap berharga asal semulajadi kerana jarang dipertemukan. Amber dan Jet juga asal organik semulajadi,walaupun telah menjalani   fosilisasi geologi separa.

Bukan Organik semulajadi termasuk jenis batu(batu permata bagi mineral biasa) dan logam. Hanya logam berharga berbanding kayu, tetapi yang berharga hanya logam asli.

Bahan Sintetik

Bahan yang tertua yang masih hidup untuk buat manik seperti tembikar dan kaca. Manik juga diperbuat daripada aloi purba seperti gangsa dan tembaga, tetapi mereka lebih terdedah kepada pengoksidaan serta kurang  untuk menjaga baik tapak arkeologi. 

Banyak sub-jenis daripada kaca kini yang digunakan untuk buat manik dan mempunyai pelbagai komponen khusus. Antaranya, manik Kristal yang mempunyai  peratus yang tinggi plimbum oksida dalam formula kaca. Kebanyakkan kaca yang lain mempunyai corak mereka yang tidak dapat dipisahkan  daripada proses pembuatan. 


Achik dapat kongsi ini je ngan semua.....harap- harap suka la dengan perkongsian ini,... achik dah nak buat kerja lain..... harap seronok... :)) 












                                       

No comments:

Post a Comment